FAQ

I am undergraduate student. Can I take courses for graduate students?

No, you can’t. Each course has a designated level. Before you start your application, please check in the table below which level’s courses you can take:

Undergraduate
students
Master’s students Ph.D. students
Undergraduate level check mark check mark check mark
Master’s level check mark check mark
Graduate level check mark check mark
Ph.D. level check mark


 

学部生です。大学院の科目を受講することはできますか?

できません。下記の表をご参照の上、受講可能な科目かをご確認ください。

学部生 修士課程
学生
博士課程
学生
学部
レベル
check mark check mark check mark
修士
レベル
check mark check mark
大学院
レベル
check mark check mark
博士
レベル
check mark
卒業後、大学には在籍していません。プログラムに出願することはできますか?

できます。HSIでは高校、大学を卒業後の学生ではない方を受け入れています。募集要項(非学生)をご参照ください。

出願してから合否結果が出るまで,どのくらい時間がかかりますか?

出願後1か月を目安に本学から参加可否のご連絡を差し上げます。noleply@oia.hokudai.jpからの受信設定を許可してください。

合否の連絡はどのようにありますか。

メールにて通知しますので,noleply@oia.hokudai.jpからの受信設定を許可してください。

合格の連絡がありました。その後の手続きはどうしたらいいですか。

合否通知のメールに今後の手続きが記載されますので,それに従ってください。

プログラムに参加するには,語学能力検定のスコアが必要でしょうか?

講義は英語で実施されるので,授業を理解するだけの語学能力が必要です。その判断行うため出願の際に下記の語学能力検定に基づくスコア,もしくはMIを提出する必要があります。詳細は募集要項(学生),募集要項(非学生)をご参照ください。

願書提出後に,履修希望科目の変更は可能でしょうか?

履修希望科目の変更は基本的には対応できません。慎重に検討した上で,出願するようにしてください。
また,出願する際には履修希望科目の開講時期が重なることのないように,ご注意下さい。

願書提出後に,入力した個人情報等の変更は可能でしょうか?

個人情報も含め,出願内容の変更は対応できませんので慎重に出願を行ってください。

出願の締め切りはいつですか?

時期によって異なります。詳しくは募集要項(学生)募集要項(非学生)をご参照ください。

出願の際に在籍証明書(入学許可証)を提出できない場合,どうしたらいいでしょうか。

出願時に大学に在籍していても、HSI2022の授業科目受講時に大学に正規生として在籍していない者については、大学生・大学院生として出願することは出来ません。
ただし、2022年4月1日以降に在籍大学を卒業し、2022年10月1日までに大学院入学が決定している者に限り、現在の在学証明書とあわせて進学予定先の入学試験合格証明書(合格通知の写し)を提出することで、大学院生としての出願を許可します。当該条件に該当する学生であっても、進学先が未定の場合を含め、進学予定先の合格証明書の提出が無い場合は、大学生として応募は認められませんのでご注意ください。

ビザは必要でしょうか。また、ビザの取得に必要な手続きはありますか?

国によって手続き方法が異なりますので,外務省のHPで各自確認してください。
http://www.mofa.go.jp/j_info/visit/visa/
ビザが必要で北海道大学によるビザ手続きのサポートを希望する方は,出願フォームの「ビザ希望の有無」の項目で,必ず「有」にチェックをしてください。また,入学許可が下りた方には,必要な手続きの詳細を案内しますので,その指示に従ってください。

入学許可が下りビザの取得まで完了しましたが,事情によりプログラムに参加できなくなりました。どうしたらいいでしょうか。また,ビザのキャンセルの手続きはどのようにしたらいいでしょうか?

プログラム担当者まですみやかにご連絡ください。ビザ取得後のキャンセル手続きは,ビザを取得した本人に領事館に行ってもらい手続きを行ってもらいます。詳しい手続きに関しては,プログラム担当者から指示がありますのでそちらに従ってください。

短期の滞在でも保険の加入は必要でしょうか。

必ず加入が必要になります。日本滞在中は何が起こるかわかりませんので,「自分は大丈夫」と思わず,必ず保険加入の手続きを行ってから渡日してください。
保険に加入せず,万が一事故等が起こった場合に発生した医療費などは全額自己負担になりますので,ご了承ください。

日本国内に在住しています。プログラム参加のために別途保険に加入する必要はありますか?

日本在住の方で健康保険、もしくは国民健康保険に加入されている方はその他の保険に別途加入する必要はありません。

大学の宿舎はありますか?

はい,あります。海外の大学等教育機関に所属する参加学生は,第1次出願期間のみ寮の利用を申請することができます。日本国内に在住の方、学生ではない方は寮を利用することはできませんので,滞在期間中の宿泊先は各自手配してください。詳細は滞在先・大学の施設ページをご覧ください。

宿舎を選ぶことはできますか?

できません。入寮状況等を考慮して,大学が決定します。

家族と一緒に滞在できる施設はありますか?

ご家族分の宿泊施設は用意しておりませんので,ご家族と一緒に来る場合は各自で宿泊施設を手配してください。

自分のパソコンを持ち込んで,宿泊施設でインターネットは使用できますか?

はい,利用できます。ただし,無線LANか有線LANかは各寮によって異なりますので,詳しくは滞在先・大学の施設ページをご覧ください。

宿泊費は食費込みですか?

含まれていません。本学宿舎では食事の提供はしておりません。ただし,台所がついていますので,自炊することが可能です。

札幌市に知り合いがいるのですが,大学が用意してくれる宿泊施設ではなく,知り合いの家に宿泊することは可能ですか?

可能です。ただし,万が一に備えて宿泊先の情報の提供が必要になります。

プログラム開始何日前から,宿泊施設を利用することができますか。また,プログラムが終わったら,すぐに宿泊施設を出なければならないですか?

プログラム開始2日前からの入居が可能で,プログラム終了後2日以内に退居しなければなりません。詳しくは滞在先・大学の施設から詳細を確認してください。

宿舎のチェックイン・アウトは何時ですか?

時間は定められていません。好きな時間にチェックイン、アウトできます。

入居予定期間の途中で退去することになりました。必要な手続きはありますか?

宿舎の管理人に退去通知を提出してください。納入済みの宿舎費用は返金できません。

同じ期間にHSIに参加する友人がいます。宿舎の部屋に同居できますか?

できません。障碍がある方が入居する場合を除いて宿舎に同居することはできません。

授業料の免除を受けるためにはいつ北海道大学の協定校に入学する必要がありますか。

基本的には出願時および受講時に協定校の正規過程に在籍している必要があります。もし出願後に協定校(A)を卒業後し、受講前に協定校(B)に進学する場合は下記の通り出願してください。
1)出願手続き時に協定校(A)の在学証明書を提出する。
2)協定校(B)の合格通知を提出する。
3)授業料支払い前に協定校(B)の在学証明書を提出する。

検定料と入学料はかかりますか?

大学に在籍していない方(非学生)が出願する場合は検定料と入学料が発生します。大学に在籍している学生の方が出願される場合はかかりません。詳しくは募集要項(学生)募集要項(非学生)をご参照ください。

個人的な事情により,プログラムを辞退しなければならなくなりました。一度も講義に参加していないのですが,授業料は返納してもらえますか?

一度支払った授業料に関しては,返金は出来かねます。詳しくは費用・支払いページを参考にしてください。

授業料等の支払いはどのような方法がありますか?

国内学生に関しては,クレジットカード・コンビニ決済で対応可能です。海外学生に関しては,クレジットカードでの対応のみになります。詳しくは費用・支払いページを参考にしてください。

奨学金の申し込みはできますか?

できません。現在、HSI参加者を対象としている奨学金はありません。

プログラムが終了したらすぐに帰国しなければならないですか?

・ビザ取得が必要な方
ビザで許可された在留期間(滞在期間)内での滞在が可能です。ただし,ビザ申請時に必要となる滞在予定表は,観光を含めた全日程を記入する必要があります。
・ビザ取得を必要としない方
90日以内であれば日本に滞在することが可能です。
共通事項: プログラム終了後は,本学が手配する宿舎に滞在することは出来ません。またプログラム期間前後の事故等について本学は一切責任を負いかねますので,予めご了承ください。

成績証明書は発行可能ですか?

はい,可能です。詳しくは,成績・単位ページをご覧ください。

サマー・インスティテュートで取得した単位を自分の通っている大学の単位に互換できますか?

プログラム参加者の所属大学によって異なります。出願前に必ず所属大学の指導教員と相談してください。

受講できる科目数に限りはありますか?

特に限定はありませんが予復習が必要になりますので,コースページを十分確認し,開講時期は必ず重ならないように十分に注意し,科目選択をしてください。

2科目受講希望で出願しましたが,1科目しか受講が承認されない場合もありますか?

はい,受講希望科目全てが承認されない場合もあります。

出願したのですが入学許可が下りませんでした。理由を教えてもらえますか?

入学資格審査の詳細や,入学許可が下りなかった個別の理由に関しては一切お答えすることが出来ませんので予めご了承ください。

一旦出願しましたが,事情により辞退しなければならなくなりましたどうしたらいいでしょうか。

辞退する旨と,その理由を添えてお問い合わせフォームからご連絡をお願いします。

コースで出される課題の量はどのくらいのものを想定しておけば良いでしょうか?

各科目の課題については、各コースページで確認することができます。

空港までの送迎はしてもらえますか?

空港と大学間の送迎はしておりません。

大学構内で具合が悪くなった時はどうしたらいいですか?

構内に保健センターを設けているので,そちらを無料でご利用いただけます。詳細は保健センターのホームページをご覧ください。

現金で日本円を用意していく必要はありますか?

滞在期間やそれぞれの学生の過ごし方によって異なりますが,怪我や病気等により病院で受診する場合には,医療費を一時的に全額日本円で支払わなければならない場合や,学食等現金のみの対応となる施設もありますので,現金を用意しておくと安心です。また,公共交通機関を利用する際は,JR利用時のみクレジットカード利用が可能ですが,その他全ての公共交通機関を利用する際には,日本円現金のみでの対応になります。

新千歳空港内には両替所のほか日本円を引き出すことができるATMがあり,対応できるカードの種類や営業時間などが限られていますので,詳細は下記のページを参考にしてください。
http://www.new-chitose-airport.jp/en/service/money/bank/

札幌市内のATM,施設
https://www.sapporo.travel/info/about/money/

なお,日本円を引き出すには手数料がかかり,さらに銀行や時期によって為替レートが異なりますのでご注意ください。

プログラム参加中に,アルバイトなどをしてもいいですか?

いいえ,ビザ取得有無に関わらず報酬を得る活動は一切できません。詳しくは外務省のHPをご覧ください。
https://www.mofa.go.jp/j_info/visit/visa/

パソコンは持参したほうが良いですか?

科目によってパソコンが必要になる場合もありますので,受講希望の各科目のコースページをご確認ください。科目で使用機器に指定されていない場合は,個人の判断にお任せします。大学附属の図書館内にパソコンが設置されており,プログラム参加中はそちらを利用することができます。ただし台数に限りがあり,さらに利用できる時間が限られておりますので,図書館開館時間外にパソコンを利用したい場合は,ご自身で持参した方が良い場合もあるかもしれません。図書館の詳細については滞在先・大学の施設ページの図書館の項目をご覧ください。
また,有料になりますが札幌市内に多数の24時間営業のインターネットカフェもあります。

北海道大学に行くには,どの空港を利用するのが一番いいですか?

新千歳空港が一番近いです。
https://www.new-chitose-airport.jp/en/

HSI参加者が参加できるイベントはありますか?

イベント情報は、HSI公式FacebookやTwitterで掲載します(イベント開催後のレポートも掲載予定です)。
HSI参加者は、最新のイベント情報を”My Page”でも確認できます。
■ Facebook: https://www.facebook.com/hokkaidosummerinstitute/
■ Twitter: @Hokkaido_SI

I don’t belong to the academic institution after I graduated from the university. Can I apply for the program?

Yes, we will accept high school graduates/ university graduates [i.e., Non-students] for the program from 2020.

How long does it take to receive screening results once an application has been submitted?

We will inform applicants of screening results within a month after the application deadline. Check your incoming e-mail settings to ensure that you will receive e-mail from no-reply@oia.hokudai.ac.jp.

How will you inform me of screening results?

By e-mail. Check your incoming e-mail settings to ensure that you will receive e-mail from no-reply@oia.hokudai.ac.jp.

I received a notification of acceptance. What is the admission process?

Please refer to the Application Guidelines for Current Students / Application Guidelines for Non-Students webpages and follow the admission process described in the e-mail notifying you of your acceptance.

I am not a native English speaker. Do I have to submit English proficiency test scores to participate in the program?

Yes. Since courses are taught in English, you must have the English proficiency necessary to understand and participate in the course(s) you wish to take.
Applicants must submit a score certificate below or Medium of Instruction certificate (MI).
TOEIC Listening & Reading, TOEIC IP, TOEFL iBT, TOEFL ITP, IELTS, The EIKEN Test in Practical English Proficiency, Duolingo English Test

Please refer to Application Guidelines for Current Students / Application Guidelines for Non-Students webpages for the detail.

Can I change my courses after submitting application?

No. As a general rule, we do not accept requests for course changes. Please consider your course selections carefully before submitting your application.
Before submitting your application for admission, please check class hours on the Courses webpage to avoid overlapping of classes.
If you want to cancel the courses after submitting application due to unavoidable circumstances, please let the Hokkaido Summer Institute Managing Section know your cancellation.

Is it possible to change my personal information and other data after submitting the application documents?

No changes to personal or other information in application documents may be made once submitted. Accordingly, care should be taken to ensure that such information is correct before submission. If your contact information changes after submitting application, please inform the Hokkaido Summer Institute Managing Section using the Inquiry Form.

When is the application deadline?

We set different application deadlines for each application, Please refer the Application Guidelines for Current Students / Application Guidelines for Non-Students webpages.

What should I do if I will graduate from the university before the HSI program starts?

Applicants who apply in the current student category should be registered as degree-program students at universities at the time of application and during the HSI program period.  However, those who are scheduled to graduate from their current university after April 1, 2022, and plan to enter graduate school by October 1, 2022, will be allowed to apply as a graduate student by submitting their current certificate of enrollment and certificate of passing the entrance examination of the school they plan to enter (alternatively, a copy of the acceptance letter). Please note that even if applicants meet the relevant requirements, those who do not submit a certificate of acceptance from the school they plan to go to, including cases where the school they will go to is undecided, will not be able to apply as university students.

Do I need a visa to participate in the program? What procedures do I have to follow if I need a visa?

Visa application procedures differ by country/region. For visa information, check the Ministry of Foreign Affairs website for countries and regions eligible for visa exemption, and follow the necessary procedures.
https://www.mofa.go.jp/j_info/visit/visa/
Applicants who need a visa must check “Yes” in the Application Form section asking whether or not you need a visa. Detailed information on necessary procedures will be notified to successful applicants.
As of February 2022, visa applications to attend HSI are not being accepted due to strict restrictions on entry into Japan to prevent the spread of COVID-19. Because the outlook for anti-COVID measures remains unsettled, we ask those outside Japan who wish to attend HSI to consider taking online courses.

I was granted permission for admission and obtained a visa. However, I will not be able to attend the program due to circumstances outside my control. What should I do and how can I cancel my visa?

You must contact the Hokkaido Summer Institute Managing Section immediately. To cancel a visa, the visa holder must go to the consulate in person to carry out visa cancellation procedures. For more details, please follow the instructions given to you by the Hokkaido Summer Institute Managing Section.

Do I need insurance even if I will only be staying in Japan for a short period of time?

Yes, you must take out travel insurance prior to departure from your country because you never know what could happen during your stay in Japan. All program participants must take out insurance to cover possible accidents, injuries, illnesses or other incidents. You are not allowed to take part in the HSI program without showing us a copy of an overseas travel insurance policy.

I’m an applicant from within Japan. What insurance should I take when I participate in the program?

Applicants from within Japan who have enrolled in an Employee Health Insurance (kenko hoken) or the country’s National Health Insurance (kokumin kenko hoken) are not required to take out another insurance.

If I receive medical care at a hospital, will I have to pay in cash even if I am insured?

As a general rule, you must pay full medical expenses in cash (Japanese yen) at hospitals. Keep in mind that payment by credit card is only accepted at major hospitals. In most cases these expenses will be reimbursed by your insurance company. If you take out travel insurance including cash-free payment service, there is no need for payment. The cash-free conditions vary by insurance company. Please check beforehand.

Does Hokkaido University have accommodation facilities?

Yes. However, dormitory accommodation is not available in the following cases; 1) for stays of less than a week 2) to applicants from within Japan 3) to non-student applicants 4) to students applied in the 2nd application periods. These applicants must make arrangements for accommodations on their own. For more information, see the Accommodations / Campus Facilities webpage.

Can I choose my accommodation?

No, you cannot. We will choose one for you in consideration of the status of occupancy and other circumstances.

Do you have any facilities where I can stay with my family?

No, we do not. If you plan to stay in Sapporo with your family, please make accommodation arrangements on your own.

Can I access the Internet with my own PC at the accommodation facilities?

Yes, you can. However, some dormitories offer only wired LAN service. For more information, see the Accommodations / Campus Facilities webpage.

Do the accommodation rates include board?

No. Hokkaido University’s dormitories do not provide meals. However, you may cook your own meals at a communal kitchen inside the dormitory.

Can I stay at my acquaintance’s house in Sapporo, instead of a dormitory?

Yes, you can. However, you must register information on where you will stay on “My Page.” In case of emergency, Hokkaido Summer Institute Managing Section may contact the place you stay.

When can I begin staying at a dormitory? Do I have to leave as soon as the program is finished?

The maximum stay is from two days before to two days after the relevant program. For example, if you take a course running from July 10 to 16, the maximum period is from July 8 (move-in) to 18 (move-out).

What time can I check in/out at the dormitor?

You can check in/out anytime. A residence manager is on site 24 hours per day, 7 days per week.

I have to leave the dormitory in the middle of the period of my stay. What procedures are necessary?

Please submit a “Notice of Departure” to the dormitory manager immediately. Dormitory fees that have already been paid are not refundable. For more regulations, please check the “Student Dormitory Guide” which will be distributed on “My Page” before your arrival.

My friend will also participate in the HSI program during the same period. Can we be allocated the same dormitory room?

No. Room allocation requests cannot be accepted. However, requests from disabled applicants will be considered.

To get a program fee waiver, when should I be registered as a student at Hokkaido University (HU)’s partner institutions?

To get a program fee waiver, applicants should basically be registered as degree-program students at HU’s partner institutions at the time of application and during the HSI program period. If you will graduate from your current home institution(A) and enroll in the HU’s partner institution(B) before the HSI program starts, please follow the steps below to get a program fee waiver. 1) Submit the certificate of registration issued by your current home institution(A). 2) Submit the certificate of acceptance issued by your prospective home institution(B). 3) Submit the certificate of registration issued by your home institution during the HSI program(B) before the program fee payment period.

Should I pay the application and entrance fees?

Applicants in the non-student category are required to pay the application and entrance fees. Current students don’t need to pay these fees. For more information, see the Application Guidelines for Current Students / Application Guidelines for Non-Students webpages or the Tuition & Other Fees Payment webpage.

I have to withdraw from the program for personal reasons. I have not attended any classes yet. Can I get a refund for the fees I have paid?

Fees that have already been paid are non-refundable. For more information, see the Program & Other Fees Payment webpage.

How can I pay the program and other fees?

Fees are payable by credit card. For more information, see the Program & Other Fees Payment webpage.

Can I apply for scholarship?

At this time, there is no open-type scholarship available through the Hokkaido Summer Institute Managing Section. Please check with your university’s financial aid office to see if scholarship may be available to you.

Do I have to return home as soon as the program is finished?

– Participants who need visas
Participants who need visas can stay in Japan for the duration of the permitted period of stay. Please note that when participants apply for a visa, they must fill out and submit the Schedule of Stay form, describing their schedules in Japan, including those for sightseeing.
– Participants who do not need visas
Generally, participants who do not need visas can stay in Japan for up to 90 days. For those from Brunei, Indonesia, Thailand, and United Arab Emirates, please refer to the website of Ministry of Foreign Affairs of Japan for the granted period of stay.
https://www.mofa.go.jp/j_info/visit/visa/short/novisa.html

Note for both types of participants: Please note that participants cannot stay in the accommodations arranged by Hokkaido University (HU) after completion of the program, and that HU is not responsible for any accidents or other unforeseen events that may arise during the pre/post-program period.

Can I receive an academic transcript from the program?

Yes. For more information, see the Academic transcript/ Credit Transfer / Credits / Grading System webpage.

Is it possible for students to transfer credits earned in the Hokkaido Summer Institute program to their home institutions?

That depends on your home institution. Students wishing to transfer credits to their home institutions are strongly recommended to consult with their academic supervisors and the academic affairs office at their home institutions before submitting an application.

Is there any limit to the number of courses / credits students can take?

No, there is not. However, since you need to prepare and review for each class carefully, please check the syllabuses and the schedules of the courses you want to take before course selection to avoid overappling of course periods. Some courses require time commitments outside of classroom hours.

I applied for two courses. Is it possible that my application will only be accepted for one of them?

Yes. As each course has prerequisite and capacity, applicants may not be accepted for all of their desired courses.

I applied, but was not granted permission for admission. Can you tell me why?

We are unable to answer questions regarding the details of admission qualification screening and the reasons why certain applicants were not granted permission for admission.

I have submitted an application but have to withdraw due to circumstances outside my control. What should I do?

Use the Inquiry Form to let the Hokkaido Summer Institute Managing Section know of your withdrawal and the related circumstances.

What kind of course assignment workload should I expect?

Each course page shows expected course assignment workloads.

Do you offer transportation services between the university and the airport?

No, we do not offer such services between the university and the airport.
For the information on the access to HU campus, see Access to HU campus webpage.

What should I do if I get sick on campus?

The Health Care Center on campus offers free medical services. For more information, see the Health Care Center webpage.
https://www.global.hokudai.ac.jp/university-life/health-and-wellness/health-care/health-care-center/

Should I bring Japanese yen with me?

It is hard to say because that depends on the duration of your stay and how you plan to spend your time in Japan. However, you can rest assured if you have Japanese yen with you. This is because you will have to pay full medical expenses in cash (Japanese yen) if you get sick or injured and receive medical care, and because eateries and some other facilities at Hokkaido University accept only Japanese yen. Furthermore, all public transport systems accept only Japanese yen, except JR railway services, which accept credit card payment.

New Chitose Airport has currency exchange services and ATMs from which you can withdraw Japanese yen. Refer to the webpage below for bank names, opening hours and other details.
http://www.new-chitose-airport.jp/en/service/money/bank/

Information of foreign exchange services and ATMs in Sapporo
https://www.sapporo.travel/en/info/about/money/

Please note that handling fees are charged when you withdraw Japanese yen, and that exchange rates vary by bank and from day to day.

May I work part-time while participating in this program?

No. You are not allowed to engage in any remunerative activities regardless of whether or not you have a visa. For more information, see the Ministry of Foreign Affairs website.
https://www.mofa.go.jp/j_info/visit/visa/

Is it better for me to bring my own PC?

Some courses require participants to use PCs, so check the webpages describing the details of the courses you wish to take. If your desired courses do not require the use of PCs, the decision is up to individual participants. Participants in the HSI program may use the PCs in Hokkaido University (HU)’s libraries. However, the number of such PCs and hours of availability are limited, so it may be better to bring your own PC with you if you want to use a PC outside the opening hours of the libraries. For more information on HU’s libraries, see the Libraries section on the Daily Life webpage.
It should also be noted that Sapporo has numerous 24-hour Internet cafés, although fees are charged for their use.

Which airport is nearest to Hokkaido University?

New Chitose Airport. http://www.new-chitose-airport.jp/en/

Do you offer social events for participants in the HSI program?

Event information is updated on HSI official Facebook and Twitter. Event reports are also available there.
Hokkaido Summer Institute (HSI) participants can refer to the updated event information on “My Page”.
■ Facebook: https://www.facebook.com/hokkaidosummerinstitute/
■ Twitter: @Hokkaido_SI

Is there any limit to the number of credits students can earn?

No, there is not. However, you need to prepare and review for each class carefully, please check  the time table you want to take before course selection to avoid overlapping of course periods. some courses require time commitments outside of classroom hours.